Att ge blod

Jag hade tänkt börja ge blod när jag kommer hem
och loggade in på deras hemsida för att kolla reglerna
för jag har dessutom hört att sexuellt aktiva homosexuella män ej får ge blod
och ville undersöka saken, myckcet riktigt:

Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan manFår inte ge blod

Är inte det diskriminering? Man testar ju ändå alla som ska ge blod.

sedan insåg jag att det blir till att vänta med att ge blod även för mig:

Besökt malariaområdeVänta 6 månader.


Men fortfarande, det känns inte rätt att dessa utestängs just för att de är homosexuella
Samtidigt läste jag flera artiklar på hemsidan om blodbrist
Det känns inte rätt helt enkelt.

Jag har bott i Kenya och varit på sjukhus i Kenya. Tagit blodprov med deras nålar (som så många anser att man får HIV av) så då borde det väl vara lika stor risk att mitt blod är smittat. De testar mig och ser om så är fallet, de kan testa homosexuella män och se om de smittats. Plus att man faktiskt kan skydda sig mot könssjukdomar när man har sex (inte tvärsäkert men ändå) Generaliseringar eller vad är det det handlar om. Jag förstår att man vill skydda människor, men ger det rätt till att diskriminera?


Nu börjar jag dessutom flumma iväg. Måste sova litegranna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback